steefmzungu.reismee.nl

Fish farming

Een van de eerste dagen laat Fred me zijn fishfarming project zien. Op een kwartier lopen van zijn huis, wat dieper in een dal dat naar het Victoriameer leidt, heeft hij grond waar ook een beekje loopt. Hij heeft daar twee vijvers laten graven.

Als we het laatste stukje naar beneden lopen zie ik drie kraanvogels. Ik vraag Fred om te stoppen, zodat ik foto's kan maken. We kunnen steeds dichterbij komen, dus ik heb best wel goede foto's.

Fred vertelt me dat zijn tilapia's dol zijn op kroos.

Als ik met Nuulu bij het meer ben zie ik daar onder een steiger veel eendekroos groeien. Ik ga daar later met Israel, Fred's zoon, nog eens naar toe.

Ik heb die ochtend een visnet gemaakt waarmee we zoveel mogelijk kroos verzamelen.

Op de steiger maak ik voor het eerst kennis met de fire ant, een berucht gemeen bijtende mier. Het voordeel van deze mier is dat de pijn ook direct weg is als je hem wegwrijft. We brengen het kroos naar de visvijvers van Fred, een gedeelte wordt meteen aan de vis gegeven, een gedeelte wordt in de kleinere vijver gedaan zodat het uit kan groeien.

Fred wil bij zijn vijvers graag een gebouwtje plaatsen, met twee kamers. Een kamer wordt dan een woning waar iemand kan wonen die dan meteen toezicht houdt op de vijvers en die ook de vis kan voeren. De andere kamer is dan een opslag rumte voor gereedschap, visvoer en mogelijk ook voor paddestoelen als Fred de kweek daarvan gaat uitbreiden. Ik help Fred bij het bouwen van dit gebouwtje.

Er is al een stukje geegaliseerd. Fred doet verder het zware werk met de hak, ik schep de sleuf leeg. Hier maak ik kennis met een andere mier, deze bijt niet zo fel, maar veroorzaakt wel jeukende bulten. Gelukkig trekt het snel weg.

Fred mengt cement, ik breng water en sjouw stenen aan. Halverwege de dag gaat het regenen, we ruimen op en lopen terug. Het blijkt dat Fred daar vlak bij een lunch heeft geregeld bij twee dames uit de buurtschap. Gelukkig is het niet ver want de regen gaat vreselijk te keer, met flinke wind. Het erf van het huis waar we eten staat na de bui onder water. We gaan weer terug, de kleren drogen onder weg alweer aardig op. Aan het eind van de dag ligt het fundament van een muurtje er al.

De vis van 4 maanden oud.

De trotse vijver bezitter.

Na nog een dag werken is het fundament overal bovengronds. Ook deze dag een (milde )regenbui en lunch bij de dames. Eind van de week ga ik naar huis, Fred zal het verder zelf moeten doen.


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!