steefmzungu.reismee.nl

Wonen

Ja, Maria heeft een luxe woning. Je ziet ze wel minder... Haar man is dan ook diergeneeskundige in dienst van de overheid en verdient zo'n €215 per maand.

Rijtjeswoning, 5 onder een kap

Idyllisch negerdorpje in het groen

En wat er uitziet als een idyllisch dopje in het groen is een het 'Forever Resort' een redelijk luxe hotel met vrijstaande hutjes als kamers.

Nuulu's moeder heeft een eigen huis. En rondom haar huis een eigen gemengd bedrijf. Zelf voorzienend, en er komt steeds wat nieuws bij.

Nuulu's moeder melkt

Vijf jaar geleden was dat de nieuwe keuken, nu is er een WC. Het was een kuil in de grond met een soort hutje erboven van takken en plastic. Nu staat er een klein bijgebouwtje in de tuin. WC is een groot woord, een latrine is nog steeds maar een kuil of een put met een betonnen plaat met een gat er over heen. En nu wordt er hard gewerkt aan een varkensstal met een stenen vloer.

De nieuwe keuken.

Het huis bestaat uit twee kamers, de hal annex opslagruimte voor de waardevollere spullen.

De hal

En de slaapkamer.

Achter het gordijn slaapt Nuulu's moeder

Nuulu's bed. Het is niet onwaarschijnlijk dat een van de kippen hier ook wel eens op poept

Er is een krukje, dat wordt voor mij naar buiten gehaald als ik op bezoek kom. En meestal zit je op gevlochten mat als je gaat zitten. Nuulu's moeder zit meestal op een lege zak.

De overbuurkinderen komen vaak op bezoek

Baden gebeurt met een teiltje ergens in de beschutting van het huis of de struiken, soms binnen in de hal. En kinderen baden gewoon in het zicht in de tuin.

Nuulu's zus is op bezoek. Het neefje gaat in bad, er is munt uitgeknepen in het water

Naar de WC gaan op een latrine is best lastig omdat ze vaak niet erg schoon zijn. Zeker in het donker. En ik heb eens gelezen dat het 's nachts voor vrouwen ook gevaarlijk is om naar een gemeenschappelijk latrine te gaan. Ik bracht Bridget eens naar huis en toen zij ze: “Let me urinate first” en toen ging ze midden op de stille zandweg plassen. Met als alternatief de gemeenschappelijke latrine in het donker kon ik dat wel begrijpen.