steefmzungu.reismee.nl

Fred's guesthouse

Het wonen bij Fred was wel bijzonder. Fred woont in een groot huis dat hij zelf gebouwd heeft. Dat heeft ook wel nadeeltjes. Ikzelf zou zeggen: “Op punten doe ik het een volgende keer anders”. Sommige kozijnen zitten er scheef in zodat deuren vanzelf open gaan. En ergens op het dak is de afvoer niet goed: bij een stevige bui kan het water niet op tijd weg en lekt het in huis.

Fred is speaker bij de subcounty in Ngogwe. Vraag me niet wat dat precies inhoudt. Woordvoerder? Dat is geen volledige baan, hij is ook regelmatig thuis en hij heeft allerlei initiatieven op landbouw gebied. Zie ook verhaal 18 hieronder: Fred-yoghurt.

Nog steeds heeft Fred kinderen in huis die om een of andere reden speciale zorg nodig hebben.

Dit is de kamer van de pleegdochters. Het is vergelijkbaar met wonen in boardingschool

Fred heeft een grote cysterne zodat er niet met water gesjouwd hoeft te worden. Sinds kort is er ook leidingwater. Een plaatselijk initiatief heeft gezorgd voor een waterpomp op zonnenergie en een aantal watertappunten in het dorp. En dus ook leiding water in Fred's huis. Het is geen veilig drinkwater en het systeem laat ook wat te wensen over. Af en toe moet ik aangeven dat ik geen water heb, dan gaat Israel het dak op en morrelt wat aan de tank. Ik weet niet wat hij dan doet, maar ik heb weer even water. Om te drinken is er altijd een thermoskan met heet water en een kan met gekookt water (afgekoeld van de dag daarvoor). Ook is er elektriciteit en die is maar een keer uitgevallen voor een periode van twee dagen. Fred heeft ook TV. Een eindje verderop is een café waar ze openbaar TV vertonen, het geluid staat dan erg hard aan zodat het schalt over het dorp, vooral als er Engels voetbal is.

De cysterne in de voortuin, de kinderen doen hier zelf hun was. Water wordt in een jerrycan met touw opgehezen

Mijn kamer

Mijn badkamer

De woonkamer

Meestal wordt het ontbijt gehaald bij de overbuurvrouw. Gefrituurde casave. Ook veel schoolkindertjes halen hun ontbijt op weg naar school. Soms is er brood. Ook heeft Fred twee keer een lunch geregeld in een huis vlak bij de plek waar hij zijn visvijvers heeft.

Schoolkinderen halen hun ontbijt

Ik vind het avondeten een beetje saai. Vaak rijst met een bonensaus. De bonensaus is gemaakt met ui en tomaat. Meestal eten we vegetarisch, een enkele keer vis. Er kan ook matooke (een melige banaan), zoete aardappel of yam zijn en soms is er spaghetti, dat hier macaroni heet. Verder niet zo vaak groene groente, af en toe salade van tomaat. Fred en ik eten meestal in de voorkamer bij de TV, Gladys eet apart en zit meestal aan de tafel.

De kinderen hebben altijd wel taakjes. Ze doen hun eigen was, helpen met huishoudelijke taakjes en worden af en toe met geld op pad gestuurd om boodschapjes te doen. Zij eten in de kamer achter het huis, dat is ingericht als lokaaltje en hier wordt soms ook les gegeven. Vroeger was deze ruimte de verpakkingskeuken voor de yoghurt.

Ochtend uitzicht vanaf het balkon. De ondergaande maan terwijl strijklicht van de zon al voorzichtig de toppen van de heuvels verlicht. Er is nog ochtendnevel in de dalen.


Reacties

Reacties

Karen

Prachtige verhalen en foto's. Ik heb het met plezier gelezen. Je reis zit er bijna op denk ik, nu weer wennen aan het Nederlandse.
Je gestelde doel om de belevenissen van de mensen die je in 2013 hebt ontmoet verder te vertellen is m.i. aardig gelukt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!