steefmzungu.reismee.nl

Swagg

Ik weet niet of swagg een echt woord is (of is geworden) maar swagger is: behave in a very confident and typically arrogant or aggressive way.

Dat very confident of zelfs arrogant herken ik wel in een aantal jongens hier.

Het begint al met het jongetje in een van de vissersdorpjes aan het Victoria meer. Op een of andere manier krijgt hij het voor elkaar om op vijf van mijn tien foto's van dit dorpje te staan.

Als ik een foto in Kampala wil maken, na de Mushroom training, dan willen deze boda-jongens ook op de foto. Een beetje als “What about me” in het verhaaltje “Street life”. Nou, dat kan geregeld worden.

Ejera is ook wel over-confident. Ik hoor van verschillende kanten dat mensen zich zorgen om hem maken. Hij is in senior 4 gestopt met school, net voor zijn diploma. Ejera heeft veel in zijn mars, Hij weet veel van landbouw, bemesting en al dat soort zaken. Ook heeft hij een aantal sociale vaardigheden en veel mensen hebben een plekje in hun hart voor hem. Maar het lukt hem niet om constructief ergens aan te werken en te blijven werken. Zodra hij geld heeft zit hij in de bar. Sister Stefanie vraagt hem vaak klusjes voor haar te doen die te zwaar voor haar zijn. Maar ik hoor dat hij ook wel misbruik van haar maakt door zich dingen toe te eigenen.

Ik hoor dat hij opschept over zijn contacten met blanken en mensen toezegt dat hij bij hen wel geld kan regelen. Hij heeft me naar een paar interessante plekjes gebracht maar als dat onder valse voorwendselen is geweest dan is dat toch minder prettig.

Ejera, Israel, Stephanie, Nuulu en Moses

Even tussendoor: Sister Stefanie is een pracht mens. Ze loopt en praat langzaam door de Parkinson, maar geestelijk is ze nog goed bij. Ze hoeft niet meer te werken maar kan niet zonder. Als zij stopt met werken gaat ze dood denk ik. Ze heeft van eigen geld varkensstallen op het terrein van het klooster gebouwd en houdt daar nog steeds varkens. Ook houdt ze nog een stukje tuin bij. En met het zwaardere werk helpt Ejera haar. Ik heb haar vijf jaar geleden ook al oppervlakkig ontmoet en ik had niet verwacht haar weer te zien. Zij herkent mij niet. Ik weet niet of ze ook nog pastorale taken heeft gehad. De een zegt dat ze negenentachtig is, de ander schat dat ze wel honderd moet zijn.

Israels "Swagg Dancers"

Israel is 19 jaar. Hij werpt zich op als impresario van de Swagg Dancers en heeft het over “my dance group”. Hij zet ook hoog in en vraagt of ik hen niet naar Nederland kan halen. Ik adviseer hem om eens goed naar dansoptredens op MTV of You Tube te kijken en het niveau te vergelijken met wat hij “heeft”.

Ik maak een repetitie mee van deze groep en echt, ze zijn heel goed en energiek en zelfs acrobatisch, vooral de jongens met de rode broeken. Maar niet (semi) professional! Maar swagger: dat zeker!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!