steefmzungu.reismee.nl

Spin-off oesterzwammen

Ik ben alweer een maandje thuis. Maar wat in gang gezet is gaat verder, ook in Afrika!

De eerste zes zakken bananenblad hadden Fred en ik op 10 Oktober geënt met gekocht paddenstoelenbroed, meegenomen uit Nederland.

Ik had ook nog van mijn eigen schimmels een bakje doorgroeid koffiedik meegenomen. Dat deed het heel goed en werd door mij elke ochtend bijgevoerd. 28 Oktober hebben we nog een tweede lading bananenblad klaargemaakt en met deze schimmel geënt. Dat zijn de vijf zakken op de onderste plank geworden.

Ik wist dat de ontwikkeling tot een oogst zo'n zes weken zou duren en dat ik het niet meer mee zou maken tijdens mijn verblijf in Kikwayi. Maar ik heb op 1 November, de ochtend van mijn vertrek, nog wel een foto gemaakt waarop te zien is dat het blad al aardig doorgroeid raakt met de schimmel. Dit is een zak van de eerste partij.

Op 9 November kreeg ik een bericht van Fred: Hij had zijn eerste oogst gehad!

Eén gigantische paddenstoel terwijl ik altijd een bundel kleintjes kreeg. Zou dat door de Afrikaanse temperatuur komen?

Hieronder een close up.


9 nov,

Dear Steef,

Hope this finds you all good.

Have not heard from you since did you receive my email?

Am happy to tell that the first mushroom will be harvested today!!

It looks good and things worked out just waiting for other bags.

Bye for now.

Kind regards

Fred.

14 November het vervolg, het lijkt wel of ze de rij af gaan.

En op 18 november stuurt Fred me deze foto. Hij schrijft erbij dat alle zakken nu een eerste oogst hebben gegeven. Nu wachten op de vervolg oogst(en?). En op de oogst van de tweede partij!

Reacties

Reacties

Lolke

De Spinoff valt volgens mij niet tegen. Ik vind ook jouw fotoserie 5 jaar geleden met het heden inspirerend: kleine stapjes voorwaarts voor velen.
Wat de oogst van vanille betreft: wij hebben tijdens onze reis een plantage annex 'vanillefabriek' bezocht. Alles handwerk, inclusief het dagelijks buiten op stellingen leggen van de vanillestokjes in oud dekens, voor de fermentatie. En later het op lengte sorteren en inpakken.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!