steefmzungu.reismee.nl

4) Afrikaanse moslims (in Nederland)

Veel mensen in Nederland zijn een beetje bang voor moslims. Ze komen eigenlijk ook niet zo positief in het nieuws. Maar ja, als je ook in het nieuws komt…?


Ook in Afrika zijn extremistische moslims. En zover ik kan nagaan: vooral dichtbij de Sahel leeft onder sommigen het extremisme en proberen deze met geweld macht te verwerven. Moslims tegen moslims, preciezen tegen rekkelijken, als jouw invulling anders is dan de mijne dan sla ik je de kop in.


De moslims die ik ken zijn in de eerste plaats mensen. En makkelijk in de omgang. En ze accepteren mij zoals ik ben: niet gelovig. (Sorry als ik je met het liedje van Ruth Akello op het verkeerde been heb gezet)


Ik ken moslims die christen zijn geworden en evengoed prima met hun familie overweg kunnen. Ik ken moslima’s die armen en hoofd alleen bedekken als ze bidden. En ik ken een moslim die naar de afrikaanse christelijke kerk gaat vanwege de band met de mensen. Met een moskee met meer arabisch georienteerde moslims voelt die geen binding. Ik ken trouwens ook een christen die zonder knipperen beweert dat de man de baas is in het huwelijk omdat god de man boven de vrouw gesteld heeft....


De Gangbe Brass Band uit Benin heeft zowel het nummer Jesu Ohun (The Sacred Blood of the Creator) op hun CD staan als Salam Alekoum.


In afrika doet het er niet zoveel toe wat je gelooft, als je maar gelooft. Ik ga het nog moeilijk krijgen in Afrika!


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!