steefmzungu.reismee.nl

6) shaken not stirred

Op dinsdag 30 juli hebben wij onze eerste aardbeving mee gemaakt. Eerst een geluid en de trilling alsof er zwaar verkeer aan komt denderen vanuit de verte en dan ineens beweegt de grond onder je voeten. Dat duurde nog geen seconde en dan hoor je het geluid steeds zachter narommelen. Het personeel was heel verbaasd dat dit onze eerste aardbeving was, hier gebeurt dat zo’n 2x per jaar.

Na het ontbijt vertrokken naar Kibale Forest hier weer veel bavianen langs de weg en tijdens een ‘swamp walk’ nog meer apensoorten gezien.

’s Middags een ‘chimp-tracking’. Bij alle excursies is er steeds een briefing vooraf, er wordt verteld wat je zoal kunt verwachten maar er wordt vooral bijgezegd dat ze geen garantie geven dat je de dieren ook echt te zien zal krijgen, het is natuur en het blijft geluk hebben.

Rangers houden elkaar op de hoogte waar de chimps zitten, dan eerst met de auto een eind het bos in in de goede richting en vervolgens wandelen. Nou, we hadden geluk! Zowel chimps die een eindje voor ons uitliepen op de grond als chimps in de bomen. Op een andere plek zaten ze te eten en lieten de fruitschillen uit de bomen vallen.

Na een overnachting in Kibale Forest Camp Nog een ‘forest walk’ gemaakt.

Deze viel wel tegen omdat we alleen maar een grote vleermuis zagen die wegvloog. 's Middags naar de 'local herbalist" geweest.

Van hier uit de volgende dag vertrokken naar Queen Elisabeth National Park en zo aan de andere kant van de evenaar geraakt.