steefmzungu.reismee.nl

8a) Jacana Lodge

Stilstand is achteruitgang. Er zijn in Afrika prachtige staaltjes van vergane glorie. Soms als gevolg van de onnavolgbare acties van leiders (Idi amin heeft ooit alle Indiërs uit het land gezet en de mensen met een opleiding vermoord waardoor de volledige economie instortte), soms als gevolg van het ontbreken van initiatief en investering. Het spoorwegnet is volledig verwaarloosd en ook Jacana Lodge is een mooi staaltje vergane glorie. Desondanks voor ons doen heel decandent!

Hier onze eerste tropische stortbui meegemaakt. Je voelt, hoort en ziet de regen al aankomen. Heel snel is de overkant van het meer al niet meer te zien en na ruim een uur is het alweer voorbij. Dit vond dus net wel plaats terwijl wij op een vlot op het meer zouden gaan dineren!

De volgende dag een boswandeling in Maramagambo forest. Een hele rustige vrouwelijke gids wist ons veel te vertellen over planten en dieren en het gebruik van het bos. Een vleermuizengrot bekeken en de python gezien die daar woont en die af en toe een vleermuis opeet.

Lunch alsnog genoten op het vlot op het meer en ’s middags nog op eigenhoutje een wandelingetje gemaakt.

Op weg naar Lake Bunyonyi, onderweg ook nog een wandeling in Kalinzu Forest, hier voor de derde keer chimps gezien en ook de ‘blue monkey’. De wandelingen naar de chimpansees vinden steeds plaats onder begeleiding van een plaatselijke gids en zijn een vorm van fondswerving. Al deze chimppopulaties worden gevolgd door primatologen! In de vrije uurtjes ben ik ook nog bezig met een boek van Frans de Waal ‘De bonobo en de 10 geboden’ over de evolutie van de moraal. Dit sluit weer perfect aan op het chimpwatching en op mijn 3e verhaaltje.