steefmzungu.reismee.nl

10a) Oeps

Op 7 augustus rijden we naar Lake Mburo National Park. Oeps, ik moet nog steeds mijn broer en zus feliciteren met hun verjaardagen! (Inmiddels gedaan) Op het laatste stuk naar het park al zebra’s en diverse antilopensoorten gezien en ook weer wrattenzwijnen.

Hier een nachtgamedrive met een zoeklicht gedaan. De gids/parkwachter ging snel met het licht over de begroeiing en kon aan de weerschijn van de ogen herkennen welke dieren er waren. Als het de moeite waard was dan stopte het zoeklicht op de dieren. Opvallend dat dieren vanuit een auto –maar ook met een boot- zo goed te benaderen zijn! Aan de rand van het park was een brandje nogal uit de hand gelopen. Op zich goed voor het onderhoud van het terrein maar hier pakten donkere wolken zich samen en was er een rode gloed in de lucht te zien van de rook die door het vuur verlicht werd.

De leopard waar zo op gehoopt was liet zich helaas niet zien. En die ene leeuw die het park rijk is ook niet maar wel die ene ‘Uganda kob’ maar die hadden we in QENP al veel gezien. Verder nijlpaarden die overdag in het water blijven maar ’s nachts gaan grazen. De volgende dag nog een wandel safari gemaakt onder begeleiding van een gewapende gids.

Met name buffels en nijlpaarden kunnen erg gevaarlijk zijn! ’s Middags de laatste gamedrive met weinig game maar vooral een paar mooie landschappen.

Tijd voor een lijstje: Water back, uganda kob, impala, topi, bush back, eland (niet de Europese), en nog zo’n kleintje zijn de soorten antilopen die we tot nu toe gezien hebben.

En nu ik toch met een lijstje begonnen ben: Black & white colobus, red colobus, grey cheeked mangabey, red tailed monkey, vervet monkey, blue monkey, baviaan en chimpansee zijn de gespotte apensoorten.