steefmzungu.reismee.nl

11b) Onbevlekt

“I am immaculate” zei ze en ging mij voor naar de slaapkamer…


Ook voor mij is het soms lastig waar de klemtonen liggen in het Engels, vaak toch wel op de eerste lettergreep maar soms net anders dan in het Nederlands. In Luganda ligt de klemtoon vaak op de tweede lettergreep en zo worden sommige engelse woorden dan ook uitgesproken. Verkeerde klemtoon zorgt soms meer voor miscommunicatie dan een niet vlekkeloze uitspraak. Zo is sneema hier het woord voor cinema.


De bioscoop van Nkokonjeru, films voor 1000ugx (€.0,30)


Onverwachte namen gecombineerd met een onverwachte uitspraak, dat leidt dan tot niet verstaan. “Hoe heet je ook al weer?” “I am Immaculate”. Ok, nu verstond ik het. Immaculate heeft 2 zonen en is single mum. Ze werkt hier in de huishouding en kookt mijn eten. Mildred is novice. Mildred en Immaculate brengen mij mijn eten op de kamer. 's Avonds krijg ik regelmatig bezoek van sister Olivia die zich wat over mijn welzijn ontfermt. Zij heeft een broer die in Brussel studeert en die daar erge last had van heimwee.


’s Avonds voor het eten ga ik af en toe praten met Charles. Charles doet microfinancieringen en is tevens een soort buurtwerker. Microfinanciering stimuleert mensen tot het nemen van meer eigen initiatief. Een kleine lening voor het kopen van een koe, de producten verkopen op de markt, iedere week contant de aflossing betalen -anders verdwijnt het geld direct naar de familie- en twee jaar later ben je een koe rijker plus de productie van die koe. Deze week kwam een vrouw de aflossing voor over twee weken alvast betalen. Ze moest de dag daarna naar een begrafenis en als ze geld in huis had zou ze dat mee moeten nemen… Charles weet veel van de problemen en de mogelijkheden van de mensen en de systemen hier.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!