steefmzungu.reismee.nl

14) Mukono matatu!

Goh, dat klinkt leuk, het zou zo een liedje kunnen zijn. Ik ga naar Mukono en heb besloten om met de matatu te gaan, een toyotabusje met 4 bankjes achterin zodat er 15 mensen in kunnen. Licensed for 14 passengers staat er dan ook op en behalve een chauffeur is er ook een geldinner. Dan gemiddeld zo’n 15 minuten wachten want pas als het busje vol is gaan we op weg. Iedereen onderweg kan ook nog instappen zodat we op een gegeven moment met 22 mensen in het busje zitten. Ik biedt mijn schoot aan voor een kindje van zo’n 3 jaar dat het laatste kwartier in slaap valt. De rit duurt ongeveer een uur en kost 3.500 ugx (€ 1,20) enkele reis.


Zodra ik uitstap bieden de boda boda’s zich aan voor een eventueel laatste stukje, maar nee bedankt in mijn geval niet nodig. Ook als je door een plaatsje loopt wordt je aangesproken: “Eh, mzungu, boda boda?” hoewel het nu wel iets minder wordt, blijkbaar gedraag ik me nu meer alsof ik zelf wel op dat idee kan komen als ik een boda boda wil.


Barclay’s pinautomaat wil me deze keer wel geld geven, maar Orange heeft net gisteren de laatste dongel verkocht. (Een dongel is een modem dat je in de computer stopt om via het mobiele telefoon netwerk te kunnen internetten)


Half geslaagd voor de boodschappen ga ik weer terug, weer met zijn vieren op een rijtje met drie stoelen. De jongeman naast me blijft tamelijk breeduit zitten waardoor ik nogal opgepropt tegen een oude vrouw aan kom te zitten.


Ze mag nĂ­et op schoot.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!