steefmzungu.reismee.nl

39) Luxe scholen

Help me helpen. Ik laat van mijn mooiste foto’s een kalender 2014 maken. Begin december bij mij te koop voor € 10,00. Bij succesvolle verkoop kan ik Bridget twee jaar ondersteunen om naar ‘boarding school’ te gaan.

Luxe scholen

Het klinkt zo luxe: ‘Op kostschool zitten’. In Oeganda is het toch vaak een bittere noodzaak. Sommige kinderen gaan in de weekeinden naar huis, anderen alleen in de vakanties. Een van de redenen is dat er thuis over het algemeen zo veel moet worden geholpen dat er van het huiswerk niet veel terecht komt. Voor meisjes is de tocht van huis naar school en terug vaak ook niet erg veilig. En thuis is er geen licht voor het huiswerk!

En luxe? Vergeet het maar, in ieder geval niet in onze ogen. Zelf iedere dag water halen, met een gedeelte van dat water zelf je kleren wassen, met de hand natuurlijk.

En dan laten drogen op het gras of in de heg maar wel op blijven passen want anders gaat een ander er mee vandoor. Slaapzaal met stapelbedden, geen privicy, alles wat van waarde is in je blikken koffer onder het bed, eten uit de héééle grote pot.

Veel ouders geven de voorkeur aan ‘private schools’. Ze vinden het onderwijs beter en betrouwbaarder hoewel de huisvesting vaak slechter is. De leraren staken in ieder geval minder omdat ze geen achterstallig loon hebben zoals op de overheidsscholen.

Hope of joy, private school, Kikwaye

Government school op zaterdag, kikwaye

New hope, private school, Nkokonjeru