steefmzungu.reismee.nl

43) Goede werken

Ik heb veel mensen (Oegandesen) ontmoet die zich bekommeren om hun medemens. Allereerst natuurlijk de nonnen die vanuit hun roeping mensen helpen en veel bidden. Het zijn Franciscanessen en vanoudsher houden die zich bezig met hygiene en gezondheid en met onderwijs, ook in Nederland.

Sister Olivia werkt op een school maar ondersteunt ook een groep van seropositieve moeders.

Sister Harriet is onderwijzeres en heeft een coordinerende taak voor de boardingschool-leerlingen, zie ook verhaaltje 40 en 39. Per wees per jaar heeft sister Harriet € 200 nodig voor huisvesting en scholing.

Sister Angeline bestuurd Providence Home, tehuis en werkplaats voor lichamelijk en geestelijk beperkten.

Sister Margaret heeft op het terrein van Providence Home met behulp van sponsoren een bakkerij en een naaiatelier opgericht als werkverschaffings instellingen. Op deze manier verdienen de bewoners die dat kunnen hun eigen kost en inwoning en het is tevens een zinvolle dagbesteding. Hierna heeft ze lang in Noord Oeganda gewerkt in de opvang van kindsoldaten na de langdurige interne oorlog met Koni en 'het Leger van de Heer' (Echt, ook het Christendom brengt bij sommige gekken het slechtste naar boven!) Nu is sister Margaret bezig met het opzetten van 'Centra voor de Jeugd', een centrum komt dicht bij het klooster in Nkokonjeru, maar er moet er ook nog een komen in Noord Oeganda en in het Oosten. Dit voor opvang en scholing en ter voorkoming van een 'lost generation'.

Deze website geeft een kijkje op de bakkerij en in Providence Home:http://www.youtube.com/watch?v=k3swD5baunA

Naast al deze nonnen met veel ervaring, initiatief en verantwoordelijkheidsgevoel werken er ook nog nonnen 'gewoon' in Providence Home als verzorgende en begeleidster. En er zijn ook enkele Europese vrijwilligers aan het werk.

Voor alle activiteiten en uitbreidingsplannen zijn vrijwilligers nog zeer welkom en natuurlijk is er ook geld nodig. Dus als je nog een goed doel zoekt... ik kan je in contact brengen met deze Franciscanessen.

Als je jouw e-mail hebt achtergelaten op deze blog: Ik kan jouw e-mail niet zien! Dus als je mij wilt bereiken gebruik dan steefvanhoof@hotmail.com.

Behalve de nonnen is ook Fred Kaggwa een inspirerende persoon, over hem heb ik in eerdere verhaaltjes al veel verteld. En dan niet te vergeten Charles Musisi, die ook af en toe in mijn verhaaltjes genoemd wordt.