steefmzungu.reismee.nl

mushroom project

Maandag met Fred naar zijn viskweekproject geweest. Maar daarover later meer.

's Middags heb ik geprobeerd om Ejera op te sporen maar dat was niet succesvol.

Gisteren, dinsdag, met Fred met het paddestoelenproject begonnen. Ergens afgelopen tijd heb ik een keer een e-mail aan Fred gestuurd dat ik oesterzwammen probeer te kweken voor eigen keukengebruik. Omdat oesterzwammen ook gekweekt kunnen worden op herfstblad stelde ik voor dat hij het misschien wel op bananenblad kon proberen omdat dat toch overal ruim voorradig is als afval. Fred was direct enthousiast en wilde meer weten en hij stelde ook voor dat ik hem op weg zou helpen als ik in Uganda zou zijn. Ik heb materiaal meegenomen, waaronder een AgroDok over het onderwerp en ik heb mijn kennis met hem gedeeld.

Bladeren hakken, de pleegkinderen moeten poseren.


Dinsdag dus in Freds tuin rondgelopen en verdorde bladeren afgesneden. Deze bladeren in stukjes van 3-5 cm gehakt en dit alles in water gekookt om te steriliseren want er zitten natuurlijk al bacteriën en schimmels in. Gedurende de nacht alles laten uitdruipen en afkoelen en vandaag deze voedingsbodem gemengd met het oesterzwammenbroed dat ik voor hem had meegenomen. Met dit mengsel de plastic zakken gevuld die ik ook heb meegenomen(*1). Ondertussen geprobeerd om goed duidelijk te maken dat ik ook maar wat doe, dat ik thuis ook nog aan het experimenteren ben, en dat dit weer heel anders is dan thuis. En vooral: dat hij ook heel veel moet experimenteren(*2)!

Steriliseren au feux de bois


Broed toevoegen


Vullen

De zakken zijn van een mooi kraagje voorzien gemaakt van een waterflesje en in een opslagplaats neer gezet. Nu nog zoiets van 6 weken wachten op de oogst maar dan ben ik al weer thuis. Maar voor ik naar huis ga kan ik al wel zien of de schimmel goed aanslaat in die plastic zakken.

Ondertussen spelen de pleegkinderen en de zoon Nkokonjeru Express in de voormalige zuivelkeuken. Het valt goed in de smaak!!

(*1) Fred's yoghurt project ligt op zijn gat. Uganda probeert (terecht) het plastic gebruik terug te dringen want er is geen huisvuildienst, zwerfafval is een groot probleem. Fred verpakte zijn yoghurt in gesealde plastic zakjes maar dat mag nu niet meer. Ik vraag hem wat er nu met de melkprijs gebeurt, maar gelukkig is er een andere afnemer gevonden. Mooi dat ik plastic zakken bij me had (gebruikte, van de groenteboer) zoals ik die thuis ook voor dit doel gebruikt heb. De keuken die gebruikt werd om de melk te pasteuriseren gebruikten we nu voor het bananenblad, de gevulde plastic zakken zijn opgeslagen in een van de kamertjes in de verpakkingskeuken!

(*2) maisblad en afgepelde maiskolven lijken ook veelbelovend materiaal. We hebben geplette maiskolven geprobeerd maar die stukken blijven erg hard en moeilijk compact samen te drukken. Die hebben we toen maar gemengd met een klein deel van het bananenblad. Misschien zijn de bladeren die om de kolven zitten ook bruikbaar, of de gewone bladeren van afgerijpte maisplanten.

Stengels van papyrusriet worden hier ook gebruikt, bijvoorbeeld als dakisolatie of schutting. Maar de afgesneden bladpluimen zijn afval. Misschien ook bruikbaar?

Papyrus op de achtergrond.

Reacties

Reacties

Marieke

Goed hoor. Zo levert je Zwolse herfstblaadjes experiment hopelijk weer nieuwe resultaten op. Ik las ergens dat de grijze oesterzwam vooral op (blad van) loofbomen gedijt en dan met name beukenblad. Er zijn ook soorten die meer geschikt zijn voor tropische temperaturen maar schat in dat jij dat allang weet.
Je verhalen en zeker ook de foto's geven een mooi beeld van wat je zoal meemaakt. Boeiend om je belevenissen te volgen. Vraagje: Hoe gaat dat spel "Nkokonjeru Express"?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!