steefmzungu.reismee.nl

Mushroom training

13-10-2018

Fred vroeg mij of ik mee ging naar een training over paddestoelen kweken. Die zou in Kampala plaatsvinden en daar om 10.00 uur beginnen. Ik was wel nieuwsgierig hoe dat er aan toe zou gaan, ik dus mee.

We zouden om 6.00 uur vertrekken, dus opstaan om 5.15 uur! Naar Nkokonjeru met de bodaboda (=motorfiets taxi), verder met de taxi(=lijndienst Toyota busje). De reis is nogal een onderneming ondanks dat de weg nu zo ongeveer helemaal verhard is. Hoewel het maar zo'n 60 km is doen we er toch 3½ uur over omdat de weg tussen Mukono en Kampala tegenwoordig altijd verstopt zit en ook het verkeer rondom Kampala schiet niet echt op. De “northern bypass” is nog altijd niet af hoewel er hard aan gebouwd wordt. Naar Kampala kan je met een taxi, maar voor de wijk waar wij naar toe gaan moeten we twee keer overstappen en Fred maakt van de gelegenheid gebruik om ergens een pakketje af te geven aan een kennis. Het laatste stukje weer een boda.

De training vindt plaats in een gebouwtje. Er is een cursus aan de gang over marketing dus op dat moment krijgen wij een rondleiding achter het gebouwtje.

Ene David laat ons daar zien hoe zij oesterzwammen kweken en dat is grotendeels op de zelfde manier die ik bij Fred heb laten zien afgelopen dinsdag en woensdag. Ook laat hij ons de producten zien die je allemaal met paddestoelen kan maken en ik heb wel het idee dat het er een beetje met de haren bijgesleept is: er zullen wel paddestoelen naast gelegen hebben maar ik ben benieuwd hoe de Mushroom Juice zal smaken met alleen alle overige ingrediënten!

Aan het begin van het praatje een beker paddestoelen thee met een paddestoelen somoza.

Dan begint het praatje over de paddestoelen en voor mij geeft dat niet veel nieuws, voor Fred is het goed om alles nog eens te horen en over de kleine verschillen kunnen we achteraf ook nog praten. David zit naast mij en geeft af en toe een Engelse vertaling van wat er in Luganda gezegd wordt. Er wordt een maaltijd aangeboden en de producten worden te koop aangeboden.

Ik koop voor Fred en mezelf een flesje Mushroom Juice. Ik vraag aan Fred hoe dat nu eigenlijk zit met de Afrikaanse problemen rondom seksualiteit, bijna alle producten hebben wel een heilzame werking en meestal wordt er ook iets opgesomd dat de seksuele prestaties bevorderd. Fred rolt bijna onder zijn stoel van het lachen.

Dan blijken er nog meer praatjes te volgen: een over konijnen houden en een over viskweekvijvers. Vooral in de visvijvers is Fred ook geïnteresseerd. Veel cijfers en berekeningen: samenstelling van de zelf te maken voeders en kosten-baten analyses.

Ik voel het einde naderen van het laatste praatje en het is al laat: voor het donker thuis redden we toch al niet: ik ga nog wat producten kopen voordat iedereen aan het eind tegelijk in de rij zal staan terwijl wij eigenlijk weg willen.

Fred was de best geklede persoon op de training, we lopen naar de verharde weg.

We gaan weg als het nog licht is, maar het is nog steeds druk. Er is een ongeluk gebeurt op onze weghelft en de andere kant op is het druk van de bezoekers die van het Mandela Stadion komen: Uganda heeft zojuist met 3-0 van Lesotho gewonnen!

Buitenwijk van Kampala

Weer 2 bodaboda's en 3 taxi's, het is donker als we Kampala verlaten, om 21.00 uur zijn we weer thuis.

14-10-2018

Vandaag met Nuulu gewandeld en over haar studie gepraat. Onderweg is een groepje mensen langs de kant van de weg bezig. Raad eens? Paddestoelen! “Oh, dat zijn ook eetbare paddestoelen” zegt Nuulu. We nemen een aantal mee in een plastic zakje. Het schiet niet echt op want ze zijn klein en je moet ze een voor een uit de grond trekken.



Reacties

Reacties

Dineke

Hé een plastic zakje....waar had je dat vandaan?

steef

Ja, er zijn nog wel plastic zakjes ....
In de winkel krijg je nog gewoon van die dunne zwarte mee. Het beleid is volgens mij een beetje dubbel. Plastic flesjes zijn er ook nog en die zie je dan ook overal liggen. Ik denk dat grote internationals minder last hebben van de nieuwe anti plastic wetgeving.

Carin

Hoi Steef,
Wat leuk om te lezen over je belevenissen.
Onze Nienke is nu aan het rondreizen in Oeganda. Ze heeft eerst 6 weken in Sierra Leone gewerkt voor haar co-schappen. Ze is nu in Fort Portal.
Veel plezier nog.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!