steefmzungu.reismee.nl

Street life

Ejera gevonden!

Ejera (Ejéra) belde mij op dit weekeind. We maakten een afspraak voor vandaag. Charles heeft hem op mijn verzoek ingelicht en mijn telefoonnr gegeven. Ondanks dat het vanochtend nog even flink regende was Ejera op tijd. Hij was samen met een vriend: Moses. Ejera is ook zo'n boer die alles aanpakt. Hij werkt bij zijn opa op het bedrijf, heeft ergens een visvijver, heeft een aantal bijenkasten/boomstammen. Hij stelt voor dat we naar zijn opa's bedrijf gaan: 3 volwassen passagiers en de bestuurder op een bodaboda. Opa denkt dat ik zo'n beetje een landbouwvoorlichter ben, ik moet hem zeggen dat ik van heel veel een klein beetje weet.

Ejera weet dat ik Matia ken, ik heb met hem in de timmermanswerkplaats gewerkt. Hij heeft die carrière beëindigd en is nu een Waragi bar begonnen. Waragi is het plaatselijk destillaat, het schijnt dat de Engelsen war-gin hebben geïntroduceerd om de lokale soldaten zich moed te laten indrinken. Onderweg komen we ook nog Silver tegen, hij was 5 jaar geleden hoofdwerkplaats dus ook een collega van mij en Matia.

Matia's waragi bar

Vandaag dus allerlei vieze dingen gedaan. Bij Matia aan de Waragi genipt. Allemaal enigzins verlopen mannen rond een tafeltje, een of twee limonade glazen op tafel en af en toe neem je dan een nipje. Echt geen slechte drank, maar drie nipjes is voor mij genoeg onder deze omstandigheden! Eén man mag niet meedoen: Hij is enigzins uitgedaagd en hij heeft de neiging om het hele glas leeg te drinken als hij het krijgt. En het is echt wel zo'n 40%! Hij krijgt een flinke scheut in een rode beker die hij in een keer leeg drinkt. Matia zelf nipt ook af en toe mee, zijn ogen staan niet helemaal helder. Later komt er ook nog een vrouw binnen. Ik weet niet of zij ook komt borrelen of dat zij haar man komt ophalen. Ik reken twee glazen af, 2000 shilling, dat is € 0,50.

Matia heeft het glas onder tafel gezet

Ejera zegt dat hij eigenlijk wel een beetje honger heeft, een doorzichtig verzoek of ik tracteer. Ik vindt het allang best dat ik nu met begeleiding op plaatsen kom waar ik anders niet te lang stil zou staan. We gaan naar een porc-joint waar hij eten bestelt. Eten bestellen aan het loket, het wordt daar achter klaar gemaakt.

Porc-joint voor

Dat is dan nog wel even wachten dus we kunnen wel even kijken waar hij woont. Een steeg met eenkamerwoningen, waarvan hij eréén heeft.

Huis van Ejera

Tuingereedschap

Verder in de steeg zijn wat opener gebouwtjes, het schijnt dat die 's avonds gebruikt worden als clubhuis, in een daarvan kan je nu al plaatselijk bier drinken. Daar tegenover is de éénkamer brouwerij.

De brouwer in zijn brouwerij

Bier drinken kan uit een aardewerk pot, maar Nkokonjeru is modern dus hier wordt een plastic emmertje gebruikt. Het bier is troebel en er komt een dik schuim op. Het is gemaakt van sorghum en casave. En om niet te veel kriebeltjes binnen te krijgen wordt het gedronken met een holle tak als rietje met een netje onderaan. Het wordt aangevuld met heet water zodat het lekker lauw is. Ik vindt het niet echt lekker en twee slokje is genoeg.

Lauw bier drinken met een rietje

Het eten zal nu wel klaar zijn, als ik een foto van het koken maak vraag een vrouw: "What about me?" Ze wil graag dat ik van haar ook een foto maak en zegt "Thank you"als ik hem laat zien. Nee, ik bedank haar!

Porc-joint achter

What about me?

Het eten kost 10 000 Sh, dus € 2,50. We krijgen een bord mee en het eten in een plastic zakje en gaan terug naar de bierkeet waar we het eten nuttigen.

Eten

Moses lijkt vooral geïnteresseerd in de mogelijkheden om in Europa te werken. Ik zeg dat het onmogelijk is en dat ik helaas niets voor hem kan doen. Ik gun het hem maar ik raad het hem van harte af! Hij heeft een jaar in Dubai gewerkt maar is in verband met gezondheidsproblemen terug gekomen.

Na het eten gaat Ejera het bord terugbrengen en nemen we afscheid. Ik bel Nuulu op om te vragen of het nu een goed moment is om samen op internet te kijken naar de mogelijkheden voor een vervolgopleiding en voor stufi. Ze is thuis en vindt het een goed idee.

Nuulu laat het huis achter, haar moeder komt toch zo terug.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!