steefmzungu.reismee.nl

Op safari

Safari is een Swahili woord van Arabische herkomst. Het betekent: "reis".

Is dat nou alles?

Geen bloedvergiftiging gekregen en ik loop ook alweer afstanden. Daar was ik in het begin wat huiverig voor, want stel dat de wond open gaat en er straatvuil in komt.

Dit weekeinde in Jinja geweest en daar kon ik weer goed lopen. Alleen als ik na 5 kilometer gestopt was en daarna weer verder ging dan werd ik me er bewust van dat er van binnen toch allerlei helingsprocessen aan de gang zijn.

Vrijdag naar Jinja gegaan en daar aangekomen vroeg Immaculate mij om bij Bilkon Hotel op haar te wachten Ik zag er de prijzen en ik hoopte maar dat ze dit niet voor mij geregeld had voor de komende 3 nachten. Ze laat me wachten maar als ze eindelijk aankomt is het gezellig en hebben we daar samen een late lunch (€ 12 samen). En nee, ze heeft een ander guesthouse op het oog. Niet waar ik eerder gelogeerd heb, dat is er niet meer, maar even buiten Jinja. Wat duurder maar heel prima. 's avonds eten we samen bij een afrikaans eethuis (€ 3 samen) en voor ze me wegbrengt naar mijn guesthouse wil ze nog even naar de kapper.

Mijn kamer is groter dan een eenvoudig Ugandees huis

Zaterdag heb ik eigenlijk vooral de nieuwe brug van Jinja bekeken die afgelopen woensdag net geopend is en 's avonds weer met Immaculate uit eten geweest. Een typisch Afrikaanse specialiteit: kalfsvoetjes. Ik vond het niet lekker, de smaak niet en het vel niet en het bindweefsel niet, het is toch niet naar de Nederlandse smaak. Ik heb het dapper opgegeten.

Immaculate met brug

Het gaat goed met Immaculate, ze heeft een baan om een secondary school bij de ouders van leerlingen van primary onder de aandacht te brengen.

Zondag naar Bridget in Namulesa, Wakitaka. Bridget was een vriendin, gids en zonnestraal voor mij toen ik 5 jaar geleden in Nkokonjeru woonde. Het weerzien is emotioneel voor ons beiden. (Dat was het weerzien met Charles en Fred en Maria en Nuulu en sr Harriet ook. Ik ben me er erg bewust van dat Dineke het niet leuk vindt dat ik 4 weken van huis ben maar ik ben erg dankbaar dat ze me toch heeft laten gaan) Na het ontbijt gaan we met Bridgets moeder naar de kerk, even doorbijten. Bridget laat me daarna haar school zien waar haar moeder lerares Engels is.

Bridget's klas met Bridget

De schoolkeuken met links boven in beeld de etensbel

Het fornuis met pannen en roerspanen

We keuvelen de dag door en gaan nog even samen naar het dorp. Bridget krijgt € 12,50 van me en voor een gedeelte van dat geld koopt ze nieuwe schoenen.

Met haar zusje Barbra

5 jaar geleden met haar zusje Berna in Nkokonjeru

Grappige foto's met petje en zonnebril

Imelda, Bridgets moeder

's Middags zit ze tegen me aan met haar hoofd op mijn schouder. En dan 's avonds terug naar Jinja, we nemen dapper afscheid.





Reacties

Reacties

Lolke

Zojuist vier verslagen gelezen op m’n eigen IPad, na eerst bojnTruus te hebben meegekeken.
Mooie verslagen; alleen vraag ik me af of het boek teach yourself Swahili niet onder het hoofdkussen hoort ipv ondeveen gekwetste voet -;

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!