steefmzungu.reismee.nl

Maria

Donderdag 25-10-2018

Vanavond om 21.00 uur is er weer stroom. Het is er zo'n 44 uur niet geweest. Op veel activiteiten heeft dat toch wel invloed, telefoon, camera en laptop raken leeg. Het heeft ook wel iets positiefs: iets verderop zit een baar waar ze 's avonds publiekelijk TV vertonen en daar is dan een geluidsinstallatie bij die in de wijde omtrek promotie moet maken voor deze attractie. Van de andere kant: Israel (de zoon van Fred en Gladys) had me uitgenodigd voor een repetitie van zijn drum- en dansgroep, maar bij gebrek een stroom kon die vanmiddag niet doorgaan.

Vanochtend met Fred nog een lading bananenblad gehakt en gepasteuriseerd. Fred wilde ook graag ander agrarisch afval proberen, zoals bonenpeulen en olifantsgras. Dat ook gepasteuriseerd, morgen gaan we er verder mee.

Gisteren Nuulu geholpen met haar onderneming, later meer daar over. We hebben geen last van de stroomstoring want ze hebben geen elektriciteit. En eergisteren heb ik Maria bezocht. Onderweg realiseerde ik me dat ik mijn camera was vergeten! Maria is met me mee geweest naar een boekhandel om Swahili leesboeken te kopen. Ook heb ik een crème met sunscreen gekocht omdat mijn neus maar blijft vervellen. Vanuit Kampala zijn we naar haar huis gegaan en we hebben Martina opgehaald bij haar moeder. Maria's moeder woont op dit moment bij haar moeder ( Maria's grootmoeder) omdat de grootmoeder niet meer zelfstandig kan wonen omdat ze slecht ter been is. Ze is tachtig jaar en eigenlijk nog heel redelijk mobiel en geestelijk ook bij. Maria en ik zitten op stoelen, moeder en oma zitten op de grond. Ik opper dat ze als ze slecht ter been is misschien beter op een stoel kan zitten, dat opstaan dan ook makkelijker gaat. Maar ze voelt zich meer op haar gemak op de grond zegt Maria.

Achter de deur is de slaapkamer

We gaan terug naar Maria's huis. Het is een nieuwbouw rijtje op een soort hofje. Met mijn telefoon maak ik een aantal foto's. Maria heeft een woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer met een heuse wc. Het is wel duur: ze betaald er 250000 shilling (€65) maand voor. Als ik zeg dat het bij ons het tienvoudige zou kosten schrikt ze wel.

Maria kookt spaghetti, ze kookt op een gasfles onder de voorraadplank, onder het raam is ook een klein aanrecht. Nog voor het eten valt Martina in slaap.

Maria en Martina voor het huis

Ze krijgt een telefoontje: In verband met de bruiloft van een nicht moet ze vanavond met een weddingplanner in Kampala overleggen. Tot Kampala kunnen we dus samen reizen. Maar eerst moet er nog een foto gemaakt worden bij de plaatselijke fotograaf. Onderweg vanaf Kampala sms ik Fred dat ik laat ben maar ik kom eraan. Om 21.00 uur ben ik weer thuis, net op tijd voor het eten!

Reacties

Reacties

Truus

Ha Steef, mooi, weer zo'n verhaal; en mooie foto's! Het lijkt alsof je best een goed kijkje krijgt in het leven van alledag. Maria heeft een luxe woning!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!