steefmzungu.reismee.nl

health care


Voor de zekerheid aan Fred gevraagd of ik Kikwayi wel goed spel. Ik doe het goed zegt hij.

Gisteren werd ik me er bewust van dat ik een pijntje onder mijn hak had. Na alle viezigheid van Nkokonjeru heb ik eerst mijn voeten en sandalen eens goed gewassen en daarna mijn hak bekeken. Er zat een sneetje in, ik heb er ontsmettende zalf op gesmeerd. Vlak voor het slapen gaan nog eens goed bekeken, lampje erbij, huidflapje opgetild en er bleek iets wits in te zitten. Scherfje glas? Splintertje steen? Maar het moet eruit, doorlopen betekend dat het dieper gaat en met al dat vuil hier... Onder de voet is lastig, ik vraag Fred om er even naar te kijken, misschien kan hij de witte splinter eruit halen. Hij haalt zijn zoon erbij, die heeft betere ogen maar het lukt niet. Fred zegt dat we wel even naar het Health Centre (vlak voor Fred's huis) kunnen, ik twijfel, misschien morgen? Ik heb er geen last van. Van de andere kant, als er vuil in zit, wat voor voet heb ik morgen dan?

In het Health Centre komt er een scalpelblad aan te pas. Nee, ik hoef geen verdoving. Het witte ding wordt eruit gehaald maar er blijkt nog iets onder te zitten. Dat krijgt de enrolled nurse er niet uit. En iedere keer als ze het iets aandrukt voel ik dat behoorlijk. Morgen maar even terug komen, dan heeft ze het goede pincet bij de hand. Ze geeft penicilline(?) en pijnstillers mee. Pijnstillers zal ik niet nodig hebben zolang zij er maar niet aankomt! Om 23.00 uur weer thuis.

Ik heb goed geslapen, de wond klopt niet, de voet is niet gezwollen en mijn aders kleuren niet blauw. Niets om me zorgen over te maken dus.

Health centre, Fred's huis daarachter

Afgelopen maandag heb ik op blote voeten bij Fred's visvijver gelopen. Ik meen me te herinneren dat ik toen op iets pijnlijks gestapt ben. Ik heb er geen acht opgeslagen. Misschien was dat al een diepe doorn ofzo? En gister in Nkokonjeru, een wit steentje in dat zelfde gat, dat bij iedere stap de doorn iets aandrukte? We zullen het later vandaag zien! Nu houd ik Fred wel op, we zouden samen gaan bouwen bij de visvijver, maar nu blijft hij nog even thuis om straks met me naar het Health Centre te gaan.

Nog even een flinke bui en om 15.00 uur is het tijd om weer te gaan. Ze zijn minstens 20 minuten met me bezig en tussendoor word ik even verdoofd, ik piepte toch wel een beetje. Ze moeten diep graven en er blijkt nog een stukje glas in te zitten en dat wordt verwijderd. Kuurtje afmaken en vooral ook de pijnstillers. Thuisgekomen voel wel dat er in mijn voet gepeurd is. Ik weet niet hoe erg het gaat worden dus ik neem die pijnstillers maar, je weet nooit hoe heftig het zal zijn. Nu kan het eerst tot rust komen en later zal ik wel zien of ik er nog meer nodig heb.

Vanochtend was het werkzaam weer. Jammer, ook voor Fred een dag voorbij zonder productief te zijn geweest.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!