steefmzungu.reismee.nl

God must be hornerd!

Net niet helemaal gelukt. Een foto van het opschrift dat is geschilderd op een vrachtwagentje. Het verkeer staat even stil en ik maak de foto vanuit de taxi. Ik denk dat ze bedoelen “God must be honoured!” andere associaties hebben blasfemische betekenissen. Andere teksten op taxi's en auto's zijn bijvoorbeeld: “Fear for God”, “God is good”, “Pslam 91”(geen typefout van mij), “Bismillah” of “Man United” want ze houden hier óók erg van Engels voetbal. Ik ben met Nuulu op pad naar Makerere University.

Nuulu wil graag verder nu ze haar middelbare school af heeft. Dat stond er al aan te komen, daarom heb ik dat vijf jaar geleden al bij Charles aan gegeven: “Als ik dat meisje sponsor, zit ik er dan aan vast tot ze ook haar vervolg opleiding af heeft?” Charles dacht dat ze wel voor een beurs in aanmerking zou komen.

Nuulu klaagde bij mij dat ze zo weinig inzicht heeft in wat verschillende vakken inhouden. Allerlei studierichtingen die niet de naam van een middelbare schoolvak hebben. Ook heeft ze weinig inzicht in de mogelijkheden van een beurs. Op internet is wel een aanvraagformulier te vinden maar niet de randvoorwaarden om ervoor in aanmerking te komen. Ook heeft ze weinig inzicht in de mogelijkheden en kosten van huisvesting en voeding. Vorig weekeinde had ik het daar met Immaculate over: “Dat werk wat jij doet, dat zou eigenlijk ook moeten gebeuren na de middelbare school”. Volgens Immaculate bestaat het wel maar wordt het aan de secondary schools overgelaten en sommige vinden dat te duur. Daar zit je dan als arm meisje zonder gestudeerde omgeving om je heen...

We halen informatie bij 3 universiteiten, bij twee gaat dat soepel, de derde verwijst naar de website en heeft niets te bieden als folder materiaal of zo. Nuulu is daar achteraf boos over: “Hoe kan je nu in een land waar nauwelijks computers zijn zoiets zeggen?” Daar zit je dan … Wat wel duidelijk wordt; Nuulu komt niet in aanmerking voor studiefinanciering want dat is er alleen voor de 'science' vakken en alleen voor de aller beste leerlingen. Nuulu hoort wel tot de beste helft van haar klas maar niet bij het topje en ze heeft geen B-vakken pakket.

Bij IUIU (Islamic University in Uganda) krijgt ze te horen dat de meeste studenten geen moslim zijn maar dat er wel een dresscode is, ze zal een hoofddoek en bedekkende kleding moeten dragen. Maar de kosten lijken er erg mee te vallen.

Tussen door een lunch

Aan het eind van deze dag ben ik goed gaar van het in de file staan in de taxi. Ik besluit om vanaf Nuulu's huis naar Fred's huis te lopen, goed tegen trombose benen en dan krijgt mijn stuitje tenminste ook weer eens bloed. De zon is net onder en binnen een half uur gaat het van beginnende schemering naar pikdonker, de maan is nog niet op. Ik probeer nog om een foto te maken van de vuurvliegjes maar dat leidt tot een zwart plaatje met hier en daar een lichte pixel. Bovendien kan ik de camera nog niet op de tast bedienen.

3 vuurvliegjes (uitsnede)


Reacties

Reacties

Lolke

Je hebt onbewust meegedaan aan de Nacht van de nacht. In Zwolle kon je het Dominicanenklooster en de bijbehorende kerk in onder het licht van 1 kaarsje per persoon. Hebben zo'n 100 mensen gedaan, aldus de Stentor van vanochtend. Wij niet, want wij hebben een concert van Jelte in Utrecht bijgewoond (de hele middag, 7 brassbands, Nederlandse Kampioenschappen. Brassband Amersfoort deed voor het eerst mee in de eredivisie, en haalde 85 punten (zou normaal een mooie 1e prijs zijn). Ze werden er 6e mee. Kortom: terecht gepromoveerd naar de 1e divisie. Hoor jij dezer weken nog muziek?

Hoi Lolke,
Ja zeker! Ik heb ook nog wat cultuur meegekregen. Ik post deze reactie nadat ik het verhaaltje "Swagg" heb geplaatst!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!